Skoleudvikling
Behovene for og kravene til, hvad børn og unge skal lære, og hvordan de bedst gør det, er altid i bevægelse. Det gælder i forhold til ny faglig viden og didaktisk indsigt, til skiftende politiske dagsordner og til samfunds- og trivselsmæssige udfordringer.
CFU befinder sig i krydsfeltet mellem forskning, udvikling og praksis.
Lokale og nationale projekter
Når nye initiativer kalder på praksisnære løsninger, hjælper og støtter CFU skoler og teams med at udvikle og implementere de nye tiltag lokalt. Det kan være gennem vejledning af teams, taskforceforløb med klasser eller større projekter med skoler, kommuner eller hele regioner.
Også via landsdækkende projekter faciliterer CFU forskellige udviklingsprocesser om alt fra aktuelle dagsordener som digitale teknologier, læseløft og legende tilgange til dataforståelse og sundheds- og seksualundervisning. Projekterne skabes og realiseres ofte sammen med eksterne partnere og interessenter som UVM, Danmarks Radio, LEGO Fonden, DLF, Astra, SDU, AAU og andre faglige aktører.
– CFU er garanten for, at fokus forbliver i og på praksis.
Aktuelle projekter
Praktikernetværk om teknologiforståelse
Projektet Praktikernetværket om teknologiforståelse har fokus på at udvikle praksis indenfor teknologiforståelse ved at skabe udviklingsmiljøer i netværk.
CFU Maker
CFU Maker er et netværk af makerspaces og et virtuelt samlingssted for skole-makere, hvor skoler bl.a. kan dele ressourcer, finde pædagogiske forløb og videndele.
Alle ord tæller
Alle ord tæller vil styrke børns læselyst. Projektet involverer børn, der afprøver nye læsemetoder, og følgeforskning. Dertil kommer hhv. tv-programmer, medieprodukter og læringsmaterialer, som kan motivere børn til at læse.
Ny viden og inspiration til dansklærere i Folkeskolen
Projektet giver lærerne en faglig vitaminindsprøjtning med ny viden og inspiration til danskundervisningen.
Børn og unges læseglæde
Projektet undersøger og udvikler samarbejdet om børn og unges læseglæde og læsekultur på tværs af pædagogiske læringscentre og folkebiblioteker.
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i folkeskolen (SSF)
SSF-projektet vil styrke sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i folkeskolen
Fremme af undervisning og erindring om Holocaust og andre folkedrab
Formålet med projektet er at opkvalificere undervisere med henblik på at fremme og kvalificere undervisning og erindring om Holocaust og andre folkedrab i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
Med Skolen i Biografen (MSIB)
MSIB byder på biografoplevelser til alle trin – og der er undervisningsmaterialer til samtlige film. (Foto: Nordisk Film)
Vurdigi
På Vurdigi.dk kan fagteams, skoler og kommuner hente hjælp til vurdering af læremidler.
Faglighed og didaktik i ungdomsuddannelserne
Undervisere på ungdomsuddannelserne kan ligesom lærerne i grundskolen anvende CFU, når de skal låne læremidler, streame film og tv, hente god inspiration eller udvikle nye kompetencer. Det gælder såvel de gymnasiale som de øvrige ungdomsuddannelser. Men også gennem EMU – Styrelsen for Undervisning og Kvalitets (STUK) undervisningsportal – har ungdomsuddannelserne adgang til aktuel faglig inspiration fra CFU.
CFU & EMU
CFU samarbejder med STUK om både udvikling og drift af emu.dk på ungdomsuddannelsesområdet. Det er således CFU, der står bag de praksisnære materialer på undervisningsportalen i form af alt fra faglige forløb til artikler, korte videoer og læringsspil. Alt sammen noget, som lærerne kan anvende i deres undervisning, udviklet i en eksemplarisk didaktisk ramme til fag og temaer, der afspejler de aktuelt gældende læreplaner, visioner og indsatsområder.