Børn og unges læseglæde

Læsekrise, læseulyst og endda læsehad: Bekymringerne er mange, når børns læsning er et tema i de offentlige debatter. I den nationale indsats for børn og unges læseglæde har pædagogiske læringscentre og folkebiblioteker i to år fokuseret på at styrke børns læseglæde og samtidig udvikle deres samarbejde på den længere bane.


En af indsatsens hovedpointer er, at aktiv elevinddragelse er en afgørende nøgle til at skabe læseglæde og nye oplevelser af, hvad læsning kan være. Også for de elever, der ikke betragter sig selv som læsere eller som har et anstrengt forhold til læsning.

Indsatsen byggede på fire hovedelementer:

  • Viden fra praksis og fra forskere, herunder en forundersøgelse lavet af Center for Anvendt Skoleforsning, som blandt andet præsenterede en model for læsningens drivkræfter.
  • Lokale udviklingsforløb med fokus på samarbejde om børns læseglæde i de i alt 35 involverede kommuner (17 indsats- og 18 følgekommuner)
  • Konceptualisering af læseglædeaktiviteter og samarbejder samt udvikling af en kompetencemodel
  • National formidling og udbredelse af kendskab til indsatsen gennem hele projektperioden.

Principper og aktiviteter til samarbejdet på tværs
Antropolog Ea Helth Øgendahl har på baggrund af kommunernes arbejde formuleret fire principper, som PLC-vejledere, dansklærere, læsevejledere, skolekonsulenter og medarbejdere på folkebiblioteker kan bruge praktisk og strategisk til at udvikle samarbejdet om læseglæde på tværs af skolens og bibliotekets verden.

Ea Helth Øgendahl har identificeret fire konkrete læseglædeaktiviteter, som det er særligt godt at være fælles om:

  • Arrangementer med børn og forældre
  • Fælles bogindkøb med børnene
  • Børnene som eksperter på læseglæde
  • Fællesskaber for børn og unge, der læser

Råd, redskaber og inspiration til dig, der arbejder med læseglæde
Sammen om læseglæde: En arbejdsbog er gratis og samler op på erfaringerne fra indsatsen. Her er cases, interviews med lærere og folkebibliotekarer, gode råd og redskaber til elevinddragelse og fælles læseglædeaktiviteter på tværs af folkebiblioteker og skoler. Arbejdsbogen præsenterer også korte artikler om den viden, der er kommet ud af projektet, samt et konkret refleksionsforløb inspireret af metoden Forbløffende praksis, som lektor Marianne Eskebæk Larsen fra Nationalt Videncenter for Læsning står bag.  

Du finder arbejdsbogen på Tænketanken Fremtidens Bibliotekers projektsite sammen med Center for Anvendt Skoleforsknings forundersøgelse og evaluering af de 17 indsatskommuners udviklingsforløb her

Dyk ned i dette danmarkskort, hvis du vil læse mere om de 17 indsatskommuners aktiviteter

Lyt til en podcast med forskerne Stine Reinholdt Hansen og Thomas Illum Hansen, hvor de svarer på spørgsmålene:  

  • Hvorfor står det skidt til med børn og unges læseglæde?
  • Hvad skal der til for at knække kurven?
  • Hvordan kan et samarbejde mellem folkeskoler og folkebiblioteker være med til at vende udviklingen?

Se interviews med børn, lærere og folkebibliotekarer på indsatsens youtube-kanal.
En af indsatsens hovedpointer er, at aktiv elevinddragelse er en afgørende nøgle til at skabe læseglæde og nye oplevelser af, hvad læsning kan være. Også for de elever, der ikke betragter sig selv som læsere eller som har et anstrengt forhold til læsning.

Indsatsen byggede på fire hovedelementer:

  • Viden fra praksis og fra forskere, herunder en forundersøgelse lavet af Center for Anvendt Skoleforsning, som blandt andet præsenterede en model for læsningens drivkræfter.
  • Lokale udviklingsforløb med fokus på samarbejde om børns læseglæde i de i alt 35 involverede kommuner (17 indsats- og 18 følgekommuner)
  • Konceptualisering af læseglædeaktiviteter og samarbejder samt udvikling af en kompetencemodel
  • National formidling og udbredelse af kendskab til indsatsen gennem hele projektperioden.

Principper og aktiviteter til samarbejdet på tværs
Antropolog Ea Helth Øgendahl har på baggrund af kommunernes arbejde formuleret fire principper, som PLC-vejledere, dansklærere, læsevejledere, skolekonsulenter og medarbejdere på folkebiblioteker kan bruge praktisk og strategisk til at udvikle samarbejdet om læseglæde på tværs af skolens og bibliotekets verden.

Hun har også identificeret fire konkrete læseglædeaktiviteter, som det er særligt godt at være fælles om:

  • Arrangementer med børn og forældre
  • Fælles bogindkøb med børnene
  • Børnene som eksperter på læseglæde
  • Fællesskaber for børn og unge, der læser

Kontaktperson: Lisbet Vestergaard, lv@fremtidensbiblioteker.dk, tlf. 22 58 09 12

Projektperiode: 1. maj 2023 til 20. juni 2025.

I samarbejde med: Danmarks Biblioteksforening, Tænketanken Fremtidens Biblioteker, Landsforeningen Skole & Bøger, PædagogiskLæringsCenterForening, Center for Anvendt Skoleforskning og Centralbibliotekerne, eReolen Go!

Projektet er støttet af: Slots- og Kulturstyrelsen

fremtidensbiblioteker.dk/brn-og-unges-lseglde

Se flere projekter

Læselyst.nu

I de kommende ti år skal elever i alle landets skoler have flere muligheder for at få gode oplevelser med læsning. Politikerne har afsat 25 mio. kr., som bliver til events, læselaboratorier og materialer, der kan gøde læselysten hos børn og unge.

læs mere

Børneliv i digital trivsel

Med afsæt i børn og unges egne digitale livserfaringer skal en ny stor indsats over de kommende fire år styrke læreres kompetencer i grundskolen, så børn og unges trivsel og digitale dannelse får et markant løft.

læs mere