CFU’s SkoleGPT er nomineret til Digitaliseringsprisen

Center for Undervisningsmidlers (CFU) generative AI, SkoleGPT, er nomineret til Digitaliseringsprisen i kategorien Innovationsprisen.

Digitaliseringsprisen er en pris til offentlige virksomheder, institutioner og myndigheder, som formår at udvikle innovative, inspirerende og effektive løsninger til gavn for borgere, erhvervsliv og myndigheder. Særligt om innovationsprisen står der, at projekterne skal have formået at udnytte digitaliseringens potentialer markant og har været med til at transformere måden, hvorpå opgaver tænkes og løses inden for den offentlige sektor.

SkoleGPT er en generativ chatbot, som frit kan bruges af elever og lærere i undervisningen. Chatbotten er udviklet specifikt til, at lærerne kan undervise i kunstig intelligens uden frygt for at bryde regler om databehandlingsaftaler og GDPR.

Formålet med SkoleGPT er at skabe et sikkert dansk pædagogisk alternativ til andre AI-produkter, som for eksempel ChatGPT eller DeepSeek, så lærerne kan undervise eleverne i et trygt digitalt miljø, hvor de kan udforske AI og derigennem lære at anvende og forholde sig kritisk til AI.

Institutchef for Institut for Didaktik og Digitalisering på Københavns Professionshøjskole, Martin Sønderlev Christensen, som har været med til at sætte SkoleGPT i søen, siger:

“Tilblivelsen af SkoleGPT viser, at man ved at anvende og bidrage til open source, som offentlig institution, kan udvikle brugbart AI for relativ små midler, samtidigt med at vi bidrager til at løse en væsentlig samfundsudfordring og har fuld kontrol over alle dele af produktet. Derfor er nomineringen – uagtet om SkoleGPT vinder – en anerkendelse af et lille, men positivt og effektivt bidrag til en god digitalisering af vores samfund.”

CFU har allerede en del erfaringer med arbejdet med teknologiforståelse og kunstig intelligens og de udfordringer, det kan indebære. Eleverne bruger i dag mange teknologier i skole og fritid, men eleverne er ikke altid i dialog med deres lærere eller andre voksne om potentialer og faldgruber ved brugen af teknologien. SkoleGPT er et værktøj, som kan bruges bredt i undervisningen i alle fag, men er særligt anvendeligt i arbejdet med fagligheden teknologiforståelse. Mange undervisningsløb til SkoleGPT er udviklet af dedikerede lærere, som er med i projektet. I forløbene kan eleverne efterfølgende have en dialog i klassen om, hvorvidt de svar, SkoleGPT giver, er realistiske, og hvorfor robotten svarer, som den gør.

Næstforperson for CFU Danmark, Line Maxen, udtaler:

”CFU er utroligt glade og stolte af nomineringen til innovationsprisen. Kunstig intelligens er i dag en vigtig del af vores samfund, og der er brug for, at eleverne lærer at forholde sig kritisk til den og bruge den hensigtsmæssigt. Derfor mener vi, at vi bør inddrage teknologien i undervisningen, hvor elever og lærere sammen kan være kritiske, skabende og nysgerrige med teknologien, ellers misser vi en vigtig del af skolens dannelsesopgave.”

Martin Exner, som er pædagogisk konsulent på CFU og en af udviklerne bag SkoleGPT, uddyber yderligere:

”SkoleGPT er en digital løsning, som er nem at bruge, og som tager tydeligt afsæt i elevernes behov og udfordringer med at få mere viden om AI. Vores interesse er at give alle eleverne adgang til at afprøve og bruge de relevante teknologier, som findes i samfundet. Folkeskolen skal danne eleverne til den verden, de kommer ud i, når de er færdige med skolen – eller faktisk allerede, når de går ud ad skoleporten efter skoletid. Her er deres verden fyldt med digitale teknologier og medier, de skal forholde sig til.”

Konkret bliver SkoleGPT brugt af lærere til at understøtte undervisningen i mange fag og forløb. For eksempel i dansk, hvor eleverne kan lave eventyr eller andre litterære produkter og diskutere genre på en mere engagerende måde. SkoleGPT understøtter innovations- og projektbaserede læringsforløb, hvor det kan agere i forskellige roller i idéudviklingsprocessen. Det kan motivere eleverne til at tænke anderledes eller hjælpe med at kode små programmer, som eleverne kan bruge til at få LEGO-robotter til at udføre kreative opgaver i relation til teknologiforståelse.

Senest har CFU Danmark og en række partnere modtaget en større bevilling på 6,5 millioner kr. fra Novo Nordisk Fonden. Pengene skal bruges til at udvikle og udbrede en naturvidenskabelig udgave af SkoleGPT, kaldet SkoleGPT Science. Denne udgave skal forbedre mulighederne for at bruge SkoleGPT til undervisning i naturfaglige emner, indeholdende mere præcise og fokuserede svar.

SkoleGPT er sikker at bruge for elever og lærere, således at den data, der indtastes i SkoleGPT, ikke bruges af andre eller til andre formål. På sigt vil CFU gerne tilbyde dem, som laver læremidler og fagligt indhold til skolerne, en sikker platform, hvor deres indhold ikke bliver ulovligt kopieret, delt eller trænet på. Det gør CFU i forvejen med andre digitale og analoge læremidler til brug i skolen.

OffDig-konferencen, hvor vinderne af Digitaliseringsprisen offentliggøres, bliver i 2025 afholdt onsdag og torsdag den 19. – 20. marts 2025 i Musikhuset i Aarhus. Her vil det blive afsløret, om SkoleGPT løber med innovationsprisen.

Fakta:

SkoleGPT er et nationalt CFU-projekt udviklet i CFU på Københavns Professionshøjskole, Future Classroom Lab i samarbejde med DBC Digital.

SkoleGPT er bygget på og som open source-teknologi. Den er gratis, tilgængelig og datasikker samt hostes alene i en dansk drevet digital infrastruktur hos DBC Digital.

SkoleGPT kører udelukkende på grøn energi og bruger kun 3 procent strøm pr. prompt i forhold til fx ChatGPT.

CFU medvirker til at støtte, supplere og udvikle god undervisning i grundskolen. CFU hører under Uddannelses- og Forskningsministeriet og er strukturelt forankret i landets seks professionshøjskoler med afdelinger landet over.

CFU’s kerneopgave er centreret om en omfattende samling af alle slags læremidler til udlån til alle landets skoler og ungdomsuddannelser. Med læremidler i kobling med pædagogisk vejledning, kurser og konferencer kan undervisere benytte det lokale CFU-centers mange gratis tilbud til at berige og udvikle deres daglige undervisning.



Kontaktpersoner:

Martin Exner
Pædagogisk konsulent
 Email: maex@kp.dk
Tlf. 41897282

Louise Berggreen
Chefkonsulent til kommunikation
Email: loube@kp.dk
Tlf. 61371516

Mere nyt fra CFU