Børneliv i digital trivsel

Med afsæt i børn og unges egne digitale livserfaringer skal en ny stor indsats over de kommende fire år styrke læreres kompetencer i grundskolen, så børn og unges trivsel og digitale dannelse får et markant løft.

Bag indsatsen står Red Barnet, som med 37 millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden, lancerer programmet Børneliv i Digital Trivsel i samarbejde med CFU, tre professionshøjskoler og organisationen Just Human.

Danske børn og unge er blandt de børn i verden, som bruger allermest tid på digitale platforme og sociale medier.

Men alligevel ved vi for lidt om, hvordan skolebørns adfærd og sociale fællesskaber ændrer sig, når de første smartphones begynder at fylde i lommerne, ligesom fagpersoner i den danske grundskole efterspørger kompetencer til i højere grad at kunne styrke børn og unges trivsel i en digitaliseret hverdag.

Med udgangspunkt i skolebørns egne perspektiver og erfaringer er målet at styrke børn og unges kompetencer og handlekraft i en digitaliseret hverdag. Det skal ske ved at indhente ny viden og ved at udvikle kompetenceudviklingsforløb på læreruddannelsen og undervisningsforløb til skoleklasser i hele den danske grundskole, hvor fagligheden Teknologiforståelse introduceres i skoleåret 2027/28. Desuden vil Børneliv i Digital Trivsel sikre, at også forældre bliver en aktiv del af arbejdet med at styrke den digitale trivsel hos børn i grundskolen.

Ambition med Børneliv i Digital Trivsel er at bidrage til, at de danske grundskoler arbejder helhedsorienteret og systematisk med børn og unges digitale dannelse og trivsel.

Over de kommende fire år vil Børneliv i Digital Trivsel blandt andet arbejde for at sikre en god balance mellem børn og unges skærmbrug, søvn, bevægelse og fysisk samvær. Programmet vil også undersøge, hvordan børns første mobiltelefon påvirker deres trivsel, adfærd og fællesskaber.

Med undervisningsforløb til elever på alle klassetrin i grundskolen samt kompetenceudviklingsforløb til grundskolens fagpersoner, der skal supplere fagligheden Teknologiforståelse, vil programmet bidrage til, at børn og unges digitale dannelse og trivsel bedst muligt inkorporeres i undervisningen i grundskolen.

Læs mere i pressemeddelelse fra Red Barnet

Kontaktperson: Lasse Remmer, lrem@kp.dk, +45 41 89 86 82

Projektperiode: 2025-2028

I samarbejde med: Red Barnet, Nordea Fonden, Just Human, Professionshøjskolen Absalon og Københavns Professionshøjskole.

Mere nyt fra CFU

DLF og CFU: Besparelsen på Center for Undervisningsmidler vil koste dyrt

Finansminister Nicolai Wammen præsenterede i dag aftale om finanslov, der indeholder besparelser på Center for Undervisningsmidler (CFU). Det gør det sværere for lærerne at lave varieret undervisning og svækker CFU’s muligheder for at understøtte fagfornyelsen, mener Danmarks Lærerforening og Center for Undervisningsmidler.  

læs mere

Kære nye lærer: Fortvivl ej, der er hjælp på vej!

Overgangen fra studiet til det første lærerjob kan være udfordrende og overvældende for mange nyuddannede lærere. I denne artikel tegner vi et billede af begrebet praksischok og kommer desuden med bud på, hvordan du som nyuddannet lærer kan finde hjælp i gode lærermidler og på Center for Undervisningsmidler.

læs mere
Gratis STEM-kurser

Gratis STEM-kurser

Du kan søge tilskud fra Novo Nordisk Fonden til fuld dækning af kursusafgift, vikardækning og opfølgning til nogle af CFU’s kurser inden for matematik, naturfag og teknologi.

læs mere

”Børn kan ord, som de voksne ikke kan”

DR Ultra-værten Jonas Madsen og freestyle-rapperen ’Den Lette Gade’, ledte tirsdag den 30. april slagets gang, da ca. 500 elever fra 2. og 5. klasserne deltog i eventet ”Alle Ord tæller” i Næstved.

læs mere