Bag indsatsen står Red Barnet, som med 37 millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden, lancerer programmet Børneliv i Digital Trivsel i samarbejde med CFU, tre professionshøjskoler og organisationen Just Human.
Danske børn og unge er blandt de børn i verden, som bruger allermest tid på digitale platforme og sociale medier.
Men alligevel ved vi for lidt om, hvordan skolebørns adfærd og sociale fællesskaber ændrer sig, når de første smartphones begynder at fylde i lommerne, ligesom fagpersoner i den danske grundskole efterspørger kompetencer til i højere grad at kunne styrke børn og unges trivsel i en digitaliseret hverdag.
Med udgangspunkt i skolebørns egne perspektiver og erfaringer er målet at styrke børn og unges kompetencer og handlekraft i en digitaliseret hverdag. Det skal ske ved at indhente ny viden og ved at udvikle kompetenceudviklingsforløb på læreruddannelsen og undervisningsforløb til skoleklasser i hele den danske grundskole, hvor fagligheden Teknologiforståelse introduceres i skoleåret 2027/28. Desuden vil Børneliv i Digital Trivsel sikre, at også forældre bliver en aktiv del af arbejdet med at styrke den digitale trivsel hos børn i grundskolen.
Ambition med Børneliv i Digital Trivsel er at bidrage til, at de danske grundskoler arbejder helhedsorienteret og systematisk med børn og unges digitale dannelse og trivsel.
Over de kommende fire år vil Børneliv i Digital Trivsel blandt andet arbejde for at sikre en god balance mellem børn og unges skærmbrug, søvn, bevægelse og fysisk samvær. Programmet vil også undersøge, hvordan børns første mobiltelefon påvirker deres trivsel, adfærd og fællesskaber.
Med undervisningsforløb til elever på alle klassetrin i grundskolen samt kompetenceudviklingsforløb til grundskolens fagpersoner, der skal supplere fagligheden Teknologiforståelse, vil programmet bidrage til, at børn og unges digitale dannelse og trivsel bedst muligt inkorporeres i undervisningen i grundskolen.
Læs mere i pressemeddelelse fra Red Barnet

Kontaktperson: Lasse Remmer, lrem@kp.dk, +45 41 89 86 82
Projektperiode: 2025-2028
I samarbejde med: Red Barnet, Nordea Fonden, Just Human, Professionshøjskolen Absalon og Københavns Professionshøjskole.