2,2 millioner. Så mange undervisningsmaterialer udlånte CFU-centrene sidste skoleår til landets skoler, og materialerne er så populære, at antallet af udlån stiger år for år.
Men CFU har siden 2010 fået reduceret budgettet med knap en tredjedel – og med det nye finanslovsudspil lægger regeringen op til nye store besparelser fra næste år.
Danmarks Lærerforening mener, at CFU spiller en helt essentiel rolle i at skabe en skole, der ikke kun foregår på digitale platforme, men også i den fysiske virkelighed – og det har stor betydning for undervisningen:
”CFU’ernes mangfoldighed af materialer af høj kvalitet giver lærerne mulighed for at levere en varieret, motiverende og praksisnær undervisning. Vil man den gode undervisning, skal man have gode undervisningsmaterialer – så enkelt er det. Derfor vil vi kraftigt opfordre politikerne til at droppe besparelsen”, siger Regitze Flannov, forkvinde for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.
Forperson for CFU Danmark, Ann-Birthe Overholt Nicolaisen, frygter, at besparelsen særligt vil ramme enkelte fagområder og den geografiske balance hårdt:
”Regeringen har planer om en helhedsorienteret folkeskole med større fokus på de praktiske fag, men med besparelsen på CFU skabes der en potentiel skævvridning i understøttelsen af folkeskolen både i forhold til fag og geografisk balance. CFU kan blive nødt til at nedprioritere understøttelsen af fag som ikke direkte dækkes af udmøntningen til indkøb af skøn- og faglitteratur som fx de praktisk-musiske fag og matematik, bl.a. med færre midler til at indkøbe andre materialer end bøger og færre konsulenter, der kan vejlede lærerne i de fag.”, siger Ann-Birthe Overholt Nicolaisen.
Skoler i landets yderområder sikres også i dag gennem CFU’erne, der giver adgang til materialer af en høj kvalitet, ofte også med en lokal dimension. Og netop det er en vigtig pointe, mener Danmarks Lærerforening:
”CFU’erne sikrer, at lærere i hele landet har adgang til de fælles materialer. Det giver dem mulighed for at levere en god undervisning uanset skolens geografiske placering. Det giver en lighed på tværs af folkeskolen, som er afgørende vigtig”, siger Regitze Flannov.
Fakta – Om Center for Undervisningsmidler (CFU)
- CFU hører under Uddannelses- og Forskningsministeriet og er strukturelt forankret i landets seks professionshøjskoler. Opgaven er defineret i egen lovbekendtgørelse og er finansieret gennem en statslig bevilling, der årligt udløses på finansloven.
- CFU’s opgave er fokuseret på udlån af undervisningsmaterialer til landets skoler, ungdoms- og videregående uddannelser. Dette er i kobling med tilbud om pædagogisk vejledning, kurser og konferencer, som underviserne kan benytte til at berige, variere og udvikle undervisningen.
- Ved finansloven i 2023 stod CFU til at skulle spare 20 procent, svarende til ca. 42 millioner om året. Besparelsen blev taget af finansloven for 2024, men med det nye finanslovsudspil for 2025, ser CFU igen ind i store besparelser på knap 20 procent.
- CFU skal fra 2025-2034 understøtte ”Folkeskolens kvalitetsprogram” med skøn- og faglitterære bøger, der skal hjælpe eleverne til større fordybelse og læselyst. CFU skal indkøbe bøgerne og samtidigt sørge for at sætte bøgene i en kontekst, der giver lærerne mulighed for at bruge bøgerne relevant i undervisningen